Använd rätt IT-verktyg

Som företagare har du mycket tid att tjäna på att använda dig av rätt IT-verktyg, som på ett enkelt sätt låter dig sköta din verksamhet. Till att börja med är du förstås i behov av en dator i någon form och detta är inte någon stor kostnad idag; en laptop som fungerar alldeles utmärkt som företagsdator kan du få för någonstans mellan 5000 och 6000 kr. Dessutom kommer du behöva en skrivare, där du absolut ska satsa på en multivariant med skanner och kopiator. Dessa kostar idag i laservariant under 1000-lappen, om du inte behöver färgutskrifter (i så fall får du lägga till ett par tusen).

Vad ska du då ha i din nya dator? Alla företag använder sig idag av programvaror för olika syften, oavsett om det gäller stora bolag som Lego och Volvo eller mindre nätbutiker. Trots allt måste man sköta det administrativa i verksamheten på ett bra sätt, där man också sett till att lagra filer på ett säkert sätt. Backup är förresten en nödvändighet, så satsa på en sådan lösning i form av en NAS eller liknande (då kommer du också åt dina filer när du är ute och reser).

Men programvaror då, som sagt. Du behöver någon form av Office-paket, det vill säga ordbehandlare, kalkylprogram och e-postprogram för att sköta de basala sysslorna i verksamheten. Med ordbehandlaren skriver du brev, fakturor och gör affärsplaner med mera. Kalkylprogrammet använder du till att arbeta med företagets budget, både på resultatnivå och likviditetsnivå. Faktum är att du kommer riktigt långt i början genom att ha tillgång till dessa programvaror; det behövs inte så många andra speciallösningar till ett mindre företag.

Glöm heller inte ett antivirusprogram. Här ska du inte snåla, utan välj en programvara som uppdateras ofta och som har gott rykte. Trots allt är det viktig information du arbetar med och denna förtjänar att skyddas lite extra.