Vikten av att vara nåbar som företagare

Det finns i dag flera företag på marknaden, både stora bolag och mindre enskilda firmor. Ett företag och dess idé bygger på att kunderna kan nå företagaren för att beställa tjänster eller saker och det är därför av högsta vikt att man verkligen är nåbar när man har ett företag. Men hur kan det lösas på bästa sätt?

Den mest ekonomiska lösningen

Den kanske mest ekonomiska lösningen är att skaffa ett mobilabonnemang för företag där det ingår fria samtal. På så sätt behöver man inte tänka på att långa samtal ska kosta mycket pengar och man kan också enkelt få kontakt med sina kunder. Ett annat alternativ för företagaren kan vara att helt enkelt använda sig av kontantkort. Ett mindre företag kanske inte kommunicerar så mycket via telefonen och då kan ett kontantkort som laddas vid behov vara ett mer ekonomiskt val än ett abonnemang som ska betalas varje månad.

Vad ska ingå?

När man ska ordna ett telefonabonnemang eller liknande kan man ofta välja att vissa saker ska ingå, medan andra saker inte ska göra det. Det kan vara klokt att titta lite extra på det här för att få ner kostnaderna lite. Om man inte planerar att använda telefonen till internet, videor och liknande kanske man inte behöver lika mycket surf. Man kanske inte heller behöver fria samtal till utlandet om man inte har kunder där, eller planerar att utöka företaget så pass mycket. Om man redan har en fungerande telefon kanske det också är onödigt att betala för en ny sådan så länge den gamla är bra nog.

Om företaget har många anställda kanske det är viktigt att alla har samma typ av telefon, och samma fördelar i sitt abonnemang. Då kanske surfen är totalt oviktig och bara bidrar till kostnader och säkerhetsrisker. Det kan vara bra att jämföra olika lösningar för att se vad som passar det aktuella företaget allra bäst och vad som blir för dyrt. Det ska inte vara en stor förlust att kunna kommunicera med sina kunder via telefon.

Behöver företaget verkligen avancerade lösningar?

En annan sak som är värt att fundera över är om företaget behöver olika avancerade lösningar som ofta kostar extra. Behövs speciella telefonsvarare, musik under telefonköer och så vidare? Ju enklare man kan hålla företagets telefoni, ju billigare blir det i regel för företaget att kunna kommunicera med sina kunder. För många är det just viktigt att kunder kan ringa och att man själv kan ringa till kunder för att kolla av olika saker och då fungerar en lite äldre telefon och ett kontantkort minst lika bra som en helt ny och modern telefon med ett abonnemang som kostar företaget massor av pengar.