Hitta dina kunder

Att nå ut på marknaden med en ny produkt eller tjänst är lite som att börja på ett blankt, vitt papper. Det finns en gammal marknadsförings-devis där man säger att “om man inte syns så finns man inte”. Gäller detta fortfarande? Ja, i allra högsta grad. Dina potentiella kunder har ingen möjlighet, om de inte skulle vara synska, att plötsligt få reda på ditt erbjudande om du inte syns. Med andra ord måste du lägga ned en hel del jobb på att nå ut och synas! Det är först då du kan räkna med att tjäna något på din produkt eller tjänst.

Hur ska du då nå ut? Här ska du vara som en bläckfisk; du ska sträcka ut dig åt alla tänkbara håll. Marknadsföring och produktplacering är en process som pågår på flera håll samtidigt. Dessutom ska ditt erbjudande repeteras för de som “utsätts” för det. Idag finns en djungel av både produkter och tjänster, så här gäller det att vara lite finurlig för att sticka ut ur mängden.

En snygg och informativ webbplats är en bra början. Viktigt är att den är lätt att navigera och inte innehåller irriterande funktionsfel. Webbplatsen blir lite som en “hubb” för ditt företag, dit du med jämna mellanrum kan hänvisa besökare och intresserade kunder. Tänk på att sökmotoroptimera webbplatsen, så att den enkelt kan hittas via ex. Google. Viktigt numera är också att finnas i de olika sociala medierna, där Facebook och Instagram är vanligast. Här kan du annonsera till en vettig peng.

Beroende på vad ditt företag gör, ska du absolut överväga att ställa ut på en mässa. Detta är en mycket bra möjlighet att träffa kunder, samtidigt som man lär sig massor av andra utställande företagare. Många försöker också nå ut via uppsökande verksamhet och detta kan också vara lönsamt, men kan dra iväg ekonomiskt vad gäller övernattning på hotell och andra resekostnader.

monopoly