Nya digitala affärsmodeller
I tider när det inte längre är självklart med fysiska möten blir de digitala plattformarna allt viktigare för införsäljning och kundkontakt. Det här kan vara en stor omställning för dig som företagare om du är van med att träffa kunder för säljmöten och uppföljning. Du behöver snabbt lära dig att använda digitala kanaler för både det personliga mötet och marknadsföring. Den goda nyheten är att det idag finns goda förutsättningar för att lyckas bara du tar steget!
Digitala verktyg för kundkontakt
Covid19-pandemin har verkligen blivit startskottet för en explosionsartad digitalisering av arbetslivet. Plötsligt har distansarbete inte blivit undantaget utan standarden och få eller inga kunder vill i nuläget träffas över lunch. Så hur kan du som företagare se till att hålla kontakten med kunderna för att inte gå miste om viktiga affärer?
De traditionella marknadsföringskanalerna som exempelvis hemsida, nyhetsbrev och närvaro på sociala medier är kanske viktigare än någonsin. Börja med en tydlig översyn över de verktyg som du redan använder och se till så att de fungerar som de ska och följer din marknadsplan. Nätverk med fokus på arbetslivet, exempelvis Linkedin, är effektiva om de används på rätt sätt.
Om du har ett tjänsteföretag där du erbjuder specialistkunskap kan omställningen kännas än svårare. Att bjuda på sin kunskap genom exempelvis livesända eller förinspelade webbinarier kan vara ett bra sätt att profilera dig och ditt företag i tider när traditionella mingeltillfällen lyser med sin frånvaro. Tänk på att de som tittar vill få nya insikter och lära sig något nytt. Testa gärna formatet genom att erbjuda visningar gratis till dina kunder och följare och be dem återkomma med feedback. Sedan kan du arbeta vidare med ditt koncept och erbjuda kurser mot betalning. Den digitala omställningen kommer att kräva mycket tankeverksamhet samtidigt som möjligheterna att hitta helt nya intäktskällor och affärsmodeller innebär nya möjligheter för många företagare!